Skip to main content

sedekah


Sedekah.


Hari ini, terlintas difikiran ingin menulis mengenai sedekah. tak kira la untuk yang bersedekah atau meminta sedekah. aku pernah rasai kedua2nya skli =)
Rasanya smua pernah bersedekah, tak kira la kalo 20sen pun sedekah jugak kn. mcm mane pulak rs meminta sedekah ni???
Benda ni membuatkan aku teringat kisah dizaman aku berusia 17thn mase kira-kira tahun 2004. mase ni zaman nak SPM. sekolah aku mengadakan ari terbuka. dkt mana kena kumpul dana untuk membina surau. dan untuk mengumpul dana buat la satu karnival SMT ERT Setapak ( huh! jgn mara yer cikgu2 skolah sbb sy dedahkn di sini).
semua pelajar di beri RM100 kupon utk di jual, gila la.. saat 2 mmg rs susah la sgt2 nk jual sbb pe?? sbb masuk 2 duk hostel bila la ade mase nk kuar jual kupon. kalo ade duit mmg byr sendiri je.. pastu nk di jadikan cter..
cikgu bg kebenaran aku n member aku keluar utk jual kupon
1day giant Batu Caves.
pertama kali aku bertegur ngan org yg aku tak kenal naik seram satu badan. mengeletar tak terkira.. ckp pun tersekat2.. ngan pakai baju skolah mmg btul nmpk bdk mtk sedekah.. tunjuk la aku kertas yg dr skolah.. menyatakan pasal nk kumpul dana. dan duit yg aku dpt 1 st kali RM1.00 dr seorng makcik yg terjatuh duitnya kt lantai. makcik 2 pun mmg selamba bg je kt aku.. aku nk bg kupon die xnk..
kedua lak aku tnya pasangan suami isteri ni lg best. die ckp kt aku " mcm mane korang leh terlepas kat sini ni? nnt org giant ni leh halau korang" dan bila kena ckp mcm 2 aku pun blah la..
habis satu kawasan 2 aku jalan.. dan yg plg best dpt rm 0.50 dr pakcik jual air and dpt rm5.00 dr seorg polis. sbnyer aku saje je mtk sedekah kt polis 2.. sbb nk bg polis 2 saman sekolah sbb pakse budak2 mtk sedekah =P. last2 die bg byk la pulak haha.
2nd area wangsa maju
yg ni pendapatan kurang lumayan sikit. tak banyak yg aku dpt.. sbb ape?? sbb ari 2 ramai budak2 sekolah yg turun area 2 jual kupon. mmg abis la smua kawasan rumah kt ctu aku jalan2 jual kupon.. p aku pelik la.. diorg xnk ambik pun kupon 2.. last2 dpt la kt aku dlm rm95.00 rm5.00 kupon 2 dpt kt mamak jual roti canai.
dan yg plg aku tak leh lupa mase jual kt area wangsa maju ni.. ade seorang lelaki sandang gitar kt blkg, tinggi2 kurus2.. rambut panjang serabut mcm tak pnh sikat, pakai short.. dok tgk aku n member aku berjalan.. die mcm pelik je.. haha aku pun pandang die.. sbb nak di jd kn target..=P
dan bila bertembung. masing2 berhenti.. aku pun berani pulak 2, ckp nk mtk donation utk dana sekolah.. budak 2 pelik muka mcm masuk air " donation, owh" die bukak wallet n bg aku RM 2.00. nk bg kupon die xnk.. pastu aku ckp terima kasih die pun blah ngan muka blur.. haha.. usha lg ktorg kn dh kena..p bila pk mmg kesian la aku tgk die..
dan bila aku kira2 blk jualan kupon aku cecah gak la rm110.50 mcm ner leh terlebih?? sbb terlebih mtk sedekah la =P.
aku mmg tak suka bila skolah suruh kami wat mcm 2. tapi bila dh buat aku sedar. nk jd sng bukan sng kena usaha. takkan nk menjadi tangan yg meminta. Tangan yg memberi kan lagi mulia =)
p/s : bila sekarang aku tgk budak2 mtk sedekah mesti aku rs sedih. biar la kalo diorg ni menipu pun. sbb aku pnh rs berada dlm keadaan diorg

Comments

Aimi said…
kdg2 geram dgn sekolah yg gunakan budak2 utk mintak sedekah utk dana sekolah. kesian dorg.

Popular posts from this blog

2nd Reception Dewan MPT Taiping

Hello Begitu Indah, This is some my 2nd wedding Reception Photo, Photo by Aleeya Studio Dress by Qareezma design Makeup by Sazlees Bridal Gallery Venue Dewan MPT Taiping Date 16 November 2013

Baby Born

39weeks rs mild contraction dr ahad petang.. Sampai pagi isnin.. Kebetulan isnin check up.. Doc Ratna tnye ade tanda2 ker.. Aku ckp xde darah or air ketuban.. Cuma mild contraction mcm period pain yg tak kuat.. Doc Ratna check jln.. Gile sakit Kena seluk.. Bukaan br 1cm, doc seluk bg buka jd 2cm gile sakit.. Menagis Aku.. Doc bg MC 1mggu die ckp bile2 mase leh bersalin.. Tp die srh Aku usaha lebih.. Byk jln n ketuk ketampi.. Sbb bdn Aku Kecik.. Kalo xnk czer Kena usaha..  Blk je hospital Terus g KLCC jalan2 n esoknye Aku tingkatkn usaha dgn ketuk ketampi.  21/11/2015 40weeks masih lg xde tanda2 Aku relax je g jln mid velly.. Ade baby expo. Dpt jumpe Che Ta n Aisyah Dhia Rana.. Lps blk je sakit celah kangkang makin menjadi2 rs mcm baby dh bwh sgt but no contraction  23/11/2015 check up ngan doc Ratna.. Doc check laluan.. Dh 3cm.. Doc seluk jdkn 4cm. Doc Kate esok Kena induce sbb air ketuban dh 9 . Maka admit la Aku pukul 10mlm.. Sampai wad je nurse bg ubat berak.. X sampai 5 minit Terus

Kim Hyun Joong Hi5 fans meeting Malaysia

21 august 2011 Today is Kim Hyun Joong Hi5 fan meeting, i'm really excited i gonna meet him. seriously i'm falling in love with him. After sahur i cannot sleep, butterfly in my stomach ekeke... The Gardens Ballroom 11.02 AM check in at KTM sg. Buloh.. wow..lots of people there..but for hyun joong i do anything =P 11.37 AM Arrive at KTM mid valley, check my phone to see any updates regarding the event. huh! there get a queue number for purchase KJH album. i walk so fast..neh. i couldn't find The Gardens Hotel. where is it? huh! in front of me there 3 girls walking.. i don't know why i keep following them =P . As i think there also searching for that Hotel. Finally, i found it. The bell boy greet me. i smile to them and ask " sir, my i know which level for Kim Hyun Joong Hi5 meeting" he smile " adik terus pergi kanan pastu g kiri ade lift. kat level 5" " owh really, not 7?" " level 5" "terima kasih"